SANKO SANAT GALERİSİ'NDE LİTOGRAFİ SERGİSİ

Ressam Atilla Atar, 31’inci kişisel litografi (baskıresim) sergisini Gaziantep’te sanatın ve sanatçının buluşma merkezi haline gelen Sanko Sanat Galerisi’nde açtı.

SANKO SANAT GALERİSİ'NDE LİTOGRAFİ SERGİSİ

Litografitekniğiyle yaptığı eserleri Gaziantepli sanatseverlerin yoğun ilgisi vebeğenisiyle karşılanan Atar, “Gaziantepli sanatseverlerin sergiye olanilgilerinden, litografilerimi onlarla paylaşmaktan mutluluk duydum.Gaziantep’te sergi açmama ev sahipliği yapan Sanko Ailesine çok teşekkürederim” dedi.

 

Galeridekisanatseverlerin baskıresime ilgilerinden memnun kaldığını belirten Atar, “43yıldır litografi sanatı çalışıyorum. Bu sergide çoğunu son dönemlerde yaptığım 35renkli litografiyi sanatseverlerle paylaşıyorum. Litografi, zaman alan, uğraşgerektiren ve oldukça karmaşık ama bir o kadar da zevkli olan bir teknik. Özgünbaskıresim sergilerinin ülkemizde çoğalması, sanatseverler tarafından izlenmesiTürk resminin gelişimi açısından da çok önemli" diye konuştu.

 


Atar,sergilediği baskıresimlerde kullandığı litografi tekniği hakkında şu bilgileriverdi:

“AloisSenefelder tarafından 1796 yılında bir rastlantı sonucu bulunan ve uygulananlitografi tekniği, suyun ve yağın birbirini itmesi kuralına dayanarak gerçekleştirilenbaskı yöntemidir. Bu kurala göre sanatçı, yağlı kalem ya da yağlı mürekkepleoluşturduğu deseni ya da kompozisyonu toz reçine, talk pudrası, nitrik asit, Arapzamkı, su ve terebentinin kullanıldığı bir dizi işlemden sonra taş kalıpyüzeyine tespit eder. Litografi presinin kullanıldığı baskı aşamasında, sürekliıslak tutulan taş kalıp yüzeyine merdane ile verilen baskı mürekkebi, saltdesenin kapladığı yağlı alanlara tutunacak, yağsız ve ıslak alanlar ise temizkalacaktır.

 

Litografide,yapısında yüzde 94-98 oranında kireç karbonatı bulunan, 10-12 cm kalınlığındadeğişik boyutlarda taş kalıplar kullanılır. Kalıp yüzeyi, küçük gözenekli, yağakarşı duyarlı, doğal ve homojendir. Yüksek baskıda oyulmayan, çukur baskıdaoyulan alanların etkilenmesi söz konusu iken bu teknikte kalıbın tüm yüzeyietkilenir. Bu özelliğinden ötürü litografi sanatçısı, taş kalıp yüzeyini, kâğıtüzerine desen çizer gibi, suluboya çalışır gibi kullanır. Yağlı kalem veyayağlı mürekkep duyarlı yüzeyi derinlemesine etkiler. Taş kalıp yüzeyinde yüksekveya çukur alanlar oluşmaz. Bu nedenle litografi bir düz baskı tekniğidir.”

 

Litografisanatının sanatçıya, sayısız çeşitleme olanakları ve zenginlikler sunduğunuanımsatan Atar, baskı kağıdına önceden belirlenen sayıda basılarakgerçekleştirilen litografilerin sanatçı tarafından numaralandırılarak imzalandığını,baskının tüm sayılarının aynı değerde ve özgün olduğuna vurgu yaptı.

 

LİTOGRAFİ ÇALIŞMADİSİPLİNİME DAHA UYGUN

Eskişehir’dekiatölyesinde çalışmalarını sürdüren Atar, litografiye olan ilgisinin ne zamanve nasıl başladığına değinerek, şöyle devam etti:

 


“Ankara GaziEğitim Enstitüsü Resim-İş Bölümü’nde öğrenim görürken yüksek baskı tekniğindebaskı resimler yapıyorduk. Yeterli donanım olmadığı için uygulayamadığımız diğerbaskıresim tekniklerini gezdiğimiz sergilerden tanıyor, filmlerden izliyorduk.Litografi tekniğini ilk kez 1963 yılında Milli Eğitim Bakanlığı ÖğreticiFilmler Merkezi’nde izlediğimde, uygulama yönteminin farklılığı, karmaşıklığıve baskı aşaması çok ilgimi çekmişti. İlgi duyduğum bu tekniği, 1975 yılındaParis Ecole National Supérieure des Beaux Arts’da Litografi atölyesindeöğrendim. Orada diğer özgün baskıresmin tüm tekniklerini uygularken,litografinin çalışma tarzıma ve  disiplinime daha uygun olduğunu gördüm.Baskıresim sanatçılarına baktığımızda da her sanatçının genellikle bir teknikteyoğunlaşarak yetkinleştiğini görüyoruz.

 

Sanatsal özgünlüğünbaskının tüm aşamalarında devam etmesi de benim litografiyi yeğlememeneden oldu diyebilirim. Bu süreçte, çalışma ortamı, o an içinde bulunduğum ruhhali, imge, algı, bellek, imgelem gibi ussal süreçler, dış uyarılar gibietkenlerle, renk, çizgi, doku, boşluk, doluluk gibi sanatsal değerlerle düşünenaklın ürününü gerçekleştirirken karşılaştığım sürprizlerden de heyecanduyuyorum. Ayrıca baskı sürecinde çalıştığım renk kalıpları zaman zaman yenibir baskıresmin başlangıcını oluşturabiliyor. Oluşan bu yeni kompozisyonlarıdeğerlendirmekten de büyük keyif alıyorum. Böylelikle, gerçekleştirdiğimbaskıresimlerim arasında devamlılık ve bütünlük meydana geliyor.”

 

Galerinin14 yıldır sanatçıların buluşma noktası olduğunu ve şimdiye kadar 230’unüzerinde sergi açıldığını söyleyen Sanko SanatGalerisi Yürütme Kurulu Üyesi Murat Köylüoğlu ise Türkiye genelindeönemi bilinen bir galeri olduklarını ve bu anlamda çok mesafe kat ettiklerininaltını çizdi.

 

Konuşmalardansonra Ankara Gazi Eğitim Enstitüsü’nden sınıf arkadaşı Selahattin Altınok,SANKO Holding tarafından bastırılan ve GaziantepArkeoloji Müzesi’nin bilimsel yayını olan “Belkıs Zeugma ve Mozaikleri”isimli bilimsel yayını, sanatçı Atilla Atar’a hediye etti.

 

Sanko Sanat Galerisi Seçici Kurul Üyesi AslıÖzen, Sanko Park İşletme Müdürü Taner Neng, GTO Anadolu Güzel Sanatlar LisesiResim Öğretmeni Hüseyin Yıldırım, emekli tarih öğretmeni Sabri Turan katılımıile açılan Atar’ın sergisi, 20 Nisan 2018 tarihine kadar her gün 10.00-22.00saatleri arasında gezilebilecek.

 

SANATÇI

1944yılında Trabzon Vakfıkebir’de doğan Atar, 1962 yılında Edirne Erkek İlköğretmenOkulundan, 1965 yılında Ankara Gazi Eğitim Enstitüsü Resim-İş Bölümü’nden mezunoldu. Paris Ecole Nationale Supérieure des Beaux Arts’da baskıresim dalındauzmanlık eğitimi gören sanatçı, 1986’da İstanbul Mimar Sinan Üniversitesi’ndeSanatta Yeterlik derecesi aldı.

 

BucaEğitim Enstitüsü, Anadolu Üniversitesi ve Yaşar Üniversitesi’nde çalışan sanatçı,Anadolu Üniversitesi’nde Güzel Sanatlar Fakültesi Dekanlığı, Güzel SanatlarEnstitüsü Müdürlüğü ve Çağdaş Sanatlar Müzesi Müdürlüğü yaptı. Ülkemizin ilkBaskı Sanatları Bölümünü kuran Atar, 17 ödül aldı, birisi yurt dışında olmaküzere 30 kişisel sergi açtı.

 

Ulusalve uluslararası çok sayıda sanatsal etkinliğe katılan, yurtiçi ve yurtdışındakikoleksiyonlarda eserleri bulunan, ulusal ve uluslararası yarışmalarda jüriüyeliği yapan sanatçı, halen İstanbul Ayvansaray Üniversitesi Güzel Sanatlar,Tasarım ve Mimarlık Fakültesinde öğretim üyesi olarak yeni sanatçılaryetişmesine katkı sağlıyor.

Güncelleme Tarihi: 01 Nisan 2018, 11:56
YORUM EKLE
SIRADAKİ HABER

banner16

banner15